Een bewakingsagent staat continu in the picture. Het is iemand die opvalt door zijn gedrag en stevige houding. Een MAAT bewakingsagent heeft in de basis enkele belangrijke kerntaken: zorgen dat de bezoekers, klanten, leveranciers, chauffeurs, etc. en de werknemers van de klanten zich veilig voelen. Op die manier helpen we onze klanten met het beperken van criminaliteit en het verzorgen van een aangename en veilige omgeving.
Als bewakingsagent is het belangrijk dat je de mensen met wie je in contact komt een veilig gevoel geeft. Dit doe je door een proactieve houding aan te nemen. Je legt veel contact met mensen en begroet medewerkers. Hiermee lever je een bijdrage aan een prettige sfeer en veilig klimaat: een belangrijk doel voor onze klanten.
De meest voorkomende calamiteiten waarmee we te maken hebben zijn agressie, diefstallen, niet volgen van interne procedures, vandalisme, etc. Aan een MAAT bewakingsagent de taak om dit zoveel mogelijk te voorkomen door gesprekken aan te gaan en te letten op afwijkend gedrag. Hét ‘daderprofiel’ bestaat niet, maar criminaliteit verloopt in de meeste gevallen wel via dezelfde, herkenbare patronen. Het is daarom voor een bewakingsagent elke dag weer een uitdaging om dit in de gaten te houden en hierop te anticiperen.
Als MAAT bewakingsagent is het belangrijk om een proactieve houding aan te nemen en een eigen plan van aanpak op te stellen. Hoe ga jij om met bepaalde situaties? Er is geen standaardprotocol dat voor elke klant geldt en in sommige situaties is het hebben van standvastigheid en aanpassingsvermogen extra belangrijk.
Als bewakingsagent moet je mensen kunnen lezen, situaties begrijpen en snel schakelen. Hiermee zorg je ervoor dat je in veel gevallen onaangepast gedrag voor bent en bijdraagt aan een veilig en prettig klimaat. Door onverwachte situaties is het werk als bewakingsagent elke dag weer een uitdaging. Deze afwisseling houdt je scherp én maakt het werk absoluut niet saai.